Vitaal door de Overgang

Effectieve Programma’s voor een Vitale Overgang

Wetenschappelijke studie: Vegetarisch eten en borstkanker bij vrouwen na de overgang

Vegetarisch eten betekent veel linzen, noten, fruit, groente, zaden

Vrouwen die vegetarisch aten, hadden een kleinere kans op borstkanker na de overgang dan vrouwen die regelmatig vlees aten. Dat blijkt uit deze studie naar verschillende eetpatronen en de kans op verschillende soorten kanker. De onderzoekers keken ook naar vegetarisch eten en borstkanker na de overgang. De lagere Body Mass Index (BMI) van vrouwen met een vegetarisch eetpatroon verklaart mogelijk hun lagere risico op borstkanker na de overgang.

Borstkanker en leefstijl

Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder Nederlandse vrouwen. Vrouwen hebben na hun 50e meer kans op borstkanker. 80% van de vrouwen met borstkanker is ouder dan 50 jaar. De kans op het ontwikkelen van borstkanker neemt namelijk toe met de leeftijd. Er zijn ook leefstijl factoren die het risico op borstkanker verhogen:

  • Overgewicht (BMI ≥ 25 kg/m2) of obesitas (BMI ≥ 30 kg/m2) tijdens en na de overgang: het risico op het ontwikkelen van borstkanker neemt toe
  • Alcohol: Het drinken van alcohol verhoogt het risico op borstkanker. Het risico neemt al toe bij een glas per dag.
  • Weinig lichaamsbeweging

Is er een relatie tussen vegetarisch eten en kanker?

Vegetarisch eten wordt steeds populairder. Er zijn aanwijzingen dat een vegetarisch eetpatroon de kans op het krijgen van kanker verlaagt. Het bewijs voor vegetarisch eten en specifieke soorten kanker zoals borstkanker is echter beperkt. Engelse onderzoekers van de universiteit van Oxford wilden de relatie tussen vegetarische en niet-vegetarische voedingspatronen en het risico op het krijgen van kanker onderzoeken. Ze keken naar het totale aantal kanker gevallen ongeacht welke soort, alsook naar de kans op het krijgen van een aantal specifieke soorten kanker, te weten dikke darmkanker, postmenopauzale borstkanker en prostaatkanker. In dit artikel bespreken we alleen de uitkomsten voor borstkanker bij vrouwen na de overgang.

Het onderzoek

De wetenschappers hebben voor het onderzoek de gegevens van 472.377 Britten geanalyseerd, waarvan 254,400 vrouwen. Bij het begin van de studie hadden deze deelnemers geen kanker. De deelnemers beantwoordden vragen over hun voeding en werden op basis daarvan ingedeeld in vier groepen:

  1. regelmatige vleeseters (247.571 mensen (52.4%)): aten > 5 keer per week bewerkt, rood vlees (rund, varken, lam) of gevogelte
  2. weinig vleeseters (205.385 mensen (43.5%)): aten ≤ 5 keer per week bewerkt vlees, rood vlees of gevogelte
  3. viseters (10.696 mensen (2.3%)): aten nooit rood vlees, bewerkt vlees of gevogelte, maar wel vette en/of niet-vette vis
  4. vegetariërs (8685 mensen (1.8%)): aten nooit vlees of vis. Veganisten die nooit vlees, vis, zuivel of eieren aten, werden ook bij deze groep gerekend (n = 446).

De deelnemers werden gemiddeld 11,4 jaar gevolgd. In deze periode werden in totaal 54.961 nieuwe kankergevallen vastgesteld waarvan 7537 keer borstkanker bij postmenopauzale vrouwen. De onderzoekers corrigeerden bij de analyses voor postmenopauzale borstkanker voor het gebruik van hormonen (HST = Hormonale Substitutie Therapie, tegen overgangsklachten), leeftijd van de eerste menstruatie, aantal zwangerschappen en de leeftijd van de vrouw bij de eerste bevalling. Bovendien sloten ze voor deze analyses mannen uit alsook vrouwen die bij het begin van de studie nog niet in de overgang (de perimenopauze) zaten en aan het einde van de studie nog geen 55 jaar waren (n = 16.222).

Vegetariërs versus regelmatige vleeseters

Vrouwen die vegetarisch eten hadden een lager risico op borstkanker na de overgang dan de groep vrouwen die regelmatig vlees aten (>5 keer per week). Het verschil tussen deze twee groepen werd kleiner en niet meer statistisch significant nadat er rekening werd gehouden met de BMI van de vrouwen.

De conclusie van dit onderzoek is dat de lagere BMI van vegetarische vrouwen de kleinere kans op borstkanker na de overgang verklaart. De onderzoekers weten niet wat de reden van de lagere BMI bij vegetarische vrouwen is. Aan de ene kant kan dit door het gezondere eetpatroon zelf komen, maar ook door de gezondere leefstijl van de vegetarische vrouwen omdat ze meer bewegen en minder alcohol drinken.

Wil jij meer weten over een goede voeding tijdens de overgang? Lees er meer over in dit blog of laat je ondersteunen voor een Vitale Overgang en meld je aan voor het individuele coachingsprogramma MyMeno.

Bronnen

Een vrouw ligt te ontspannen in het gras

Ontspannen tijdens de overgang: 10 Tips

Ontspannen tijdens de overgang klinkt als iets dat ook nog moet. Door alle veranderingen heb je minder energie. Door bewust tijd vrij te maken voor ontspanning krijg je meer positieve energie. Je zit lekkerder in je vel waardoor je beter met de klachten van de overgang omgaat.

Lees Meer »