Vitaal door de Overgang

Effectieve Programma’s voor een Vitale Overgang

Rust en de overgang: 10 tips voor meer rust

Vrouw in het een bos die uitkijkt over een meer.

Je bent druk met van alles. Druk met je leven maar ook druk in je hoofd. Door alle drukte voel je je vaak opgejaagd en uitgeput. Soms zou je wel even niks willen. Doordat je in de overgang bent, heb je meer last van moeheid en een gejaagd gevoel. Klachten van de overgang kosten namelijk energie. Stress boven op je klachten is een extra aanslag op je energiereserves. Daarom is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren en je rust te nemen. Je krijgt weer energie door regelmatig voldoende rust en bovendien de juiste rust te nemen.  In dit blog geven we inzichten over rust en tips hoe je de juiste rust kunt nemen. 

Wat is rust?

Rust is volgens Van Dale: “De toestand die intreedt bij het ophouden van vermoeienis of inspanning”. Het is dus je lichaam in een ontspannen toestand brengen. Als je aan rust denkt, denk je misschien aan ‘s avonds op de bank ploffen en Netflix kijken.  In dit geval rust je lichaam uit maar je hersenen niet. Maar rust is zoveel meer dan dat. Er zijn namelijk verschillende vormen van rust. 

Verschillende vormen van rust

Verschillende vormen van rust. Fysieke rust, Mentale rust, Sensorische rust, Creatieve rust, Emotionele rust, Sociale rust, Spirituele rust

Fysiek

Fysieke rust is je lichaam tot rust brengen. Er zijn 2 vormen van fysieke rust namelijk actieve rust en passieve rust. 

Slaap is een vorm van passieve fysieke rust. Goede slaap kan een uitdaging vormen tijdens de overgang. Slecht slapen is namelijk één van de klachten van de overgang die vaak voorkomt. Slaapproblemen leiden tot stress, wat weer leidt tot meer opvliegers. Dat maakt je ontzettend moe waardoor je je slechter kun concentreren maar ook een korter lontje hebt. Maak van je slaap een prioriteit. Zorg in ieder geval voor een vast slaap- en waakritme (sta op dezelfde tijd op en ga op dezelfde tijd naar bed, ook in het weekeinde).

Actieve fysieke rust zijn fysieke activiteiten zoals wandelen in de natuur, yoga, tai chi, stretchoefeningen. Bij deze vorm van rust komt je lichaam wel in actie zonder dat het echt vermoeiend is.

Mentaal

Tegenwoordig krijgen we veel prikkels, bijvoorbeeld door internet en social media. We raken er letterlijk door overprikkeld. Daardoor zijn we druk in ons hoofd. We staan als het ware altijd ‘aan’. De informatie die we ontvangen, moeten we ook verwerken. Dit kost energie.  Je geest heeft ook rust nodig om weer in balans te komen. 

Wees je bewust van je gedachten en zorg dat je regelmatig je uitknop indrukt. Neem elke 2 uur een korte pauze. Schrijf je gedachten op als je het lastig vindt om je gedachten stil te krijgen. Je kunt ook een notitieblok naast je bed leggen of een ‘to do’ lijstje maken. Let er wel op dat een ‘to do’ lijstje niet voor extra stress zorgt omdat je nog zo veel moet doen. 

Sensorisch 

Sensorische rust is je zintuigen (zoals oren, ogen, neus) rust geven. Want we horen, zien, voelen, ruiken en proeven de hele dag van alles. Je zintuigen krijgen veel prikkels door het licht van beeldschermen, je telefoon, achtergrondgeluiden, en hebben dus ook rust nodig. 

Zorg regelmatig voor stilte. Leg je telefoon weg. Sluit af en toe je ogen. Het sluiten van je ogen verbetert de kwaliteit van rust.  5 minuten stilte is effectiever dan een half uur voor de TV zitten of je social media checken. 

Creatief

Er wordt veel van ons gevraagd. De wereld is in korte tijd complexer geworden. We moeten meer informatie verwerken. Dat vraagt om creatieve oplossingen. Als je je moe voelt of druk bent in je hoofd is het lastiger om creatief te zijn. Zorg dat je je laat inspireren en dat je je regelmatig verwondert. Kijk door de ogen van een kind. Voor de één is dit het kijken naar kunst voor de ander is het luisteren naar muziek of in de natuur zijn. Kies wat bij jou past. 

Emotioneel

Mensen om je heen vragen veel van je. Nu je in de overgang bent, maakt je lichaam minder ‘zorghormoon’ aan. Hierdoor heb je minder zin om te zorgen. Toch wordt er nog vaak een beroep op je gedaan. Durf jezelf te uiten, je behoeften en grenzen aan te geven. Zeg vaker ‘Nee’. Massages en knuffelen zorgt voor de aanmaak van het ‘zorghormoon’. Deze positieve emoties helpen de balans te herstellen.

Sociaal

Sociale rust hangt samen met emotionele rust. De omgang met negatieve mensen gaat ten koste van je energie. Omring je met positieve mensen en mensen die je ondersteunen. Zorg voor relaties die je energie geven. Kies voor sociale activiteiten die dat ook doen. 

Spiritueel

De overgang is letterlijk de overgang naar een nieuwe levensfase. Het is een fase waarin je jezelf vragen stelt. Wat wil ik nog? Wat wil ik met mijn werk? Ben ik gekomen waar ik wil zijn? Misschien wil je een nieuwe stap maken in je carrière, een eigen bedrijf beginnen, een nieuwe opleiding doen, meer vrijwilligerswerk of simpelweg meer tijd voor jezelf. 

Wat je keuze ook is, vind je doel en maak verbinding met jezelf. Meditatie en ademhalingsoefeningen helpen je om te ontspannen. De fysieke en mentale/geestelijke ontspanning die je kunt ervaren met goede ademhaling geeft rust en zelfvertrouwen. 

Wat levert rust je op als je in de overgang bent? 

Elke activiteit kost energie. Als je weet wat je energie kost en hoe je dit tijdens de dag kunt herstellen dan geeft je dat meer energie. Als je je je energiereserves onvoldoende aanvult, leidt dit tot chronische stress. Stress verergert je overgangsklachten terwijl rust je overgangsklachten vermindert. 

Door te rusten kan je herstellen en weer in balans komen. Met meer balans voel je meer energie, voel je je fitter en zit je lekkerder in je vel. Dat geeft je meer zelfvertrouwen. Je kunt dan ook beter omgaan met overgangsklachten. 

Tips voor meer rust als je in de overgang bent

  • Maak een lijstje wat je energie kost en wat je energie geeft
  • Zet rustmomenten in je agenda
  • Zorg voor een goede slaapomgeving en voldoende slaap
  • Ga regelmatig naar buiten, de natuur in
  • Doe ademhalingsoefeningen
  • Sluit af en toe even je ogen 
  • Doe elke dag 2 minuten niks
  • Doe aan Yoga, Tai Chi of een andere vorm van stretchen
  • Luister naar rustige muziek
  • Wees positief

Wil je meer rust maar weet je niet hoe je moet beginnen? Dan is het MyMeno programma een perfecte start voor jou. In dit programma gaan we met jou aan de slag om voor jou de beste balans te vinden zodat jij actief door de overgang kunt gaan. 

Bronnen

  • dr. Maaike de Vries & dr. Manon Kerkhof. Ook leuke meisjes worden vijftig.(4e druk, december 2020)
  • dr. Janneke Wittekoek & drs. Dorenda van Dijken. Hart en hormonen, fit de overgang in. (derde druk, april 2021)

Een vrouw ligt te ontspannen in het gras

Ontspannen tijdens de overgang: 10 Tips

Ontspannen tijdens de overgang klinkt als iets dat ook nog moet. Door alle veranderingen heb je minder energie. Door bewust tijd vrij te maken voor ontspanning krijg je meer positieve energie. Je zit lekkerder in je vel waardoor je beter met de klachten van de overgang omgaat.

Lees Meer »