Vitaal door de Overgang

Effectieve Programma’s voor een Vitale Overgang

De overgang en alcohol

Hoofd met glazen gevuld met wijn en bier.

De feestdagen zijn achter de rug. Tijdens deze dagen heb je misschien wat meer wijn gedronken dan normaal. Is het je opgevallen dat je gevoeliger bent voor alcohol nu je in de overgang bent? En dat je meer opvliegers hebt na het drinken van bijvoorbeeld wijn? 

Vrouwen kunnen minder goed tegen alcohol dan mannen. Tijdens de overgang kunnen vrouwen nog gevoeliger reageren op alcohol dan daarvoor. Bovendien kan alcohol overgangsklachten zoals opvliegers en nachtzweten uitlokken. 

Wil je weten hoe dit komt en hoe je hier mee om kunt gaan? In dit blog lees je meer over de combinatie alcohol en de overgang. We geven je ook tips hoe je geen of minder alcohol kunt drinken.

De overgang en alcohol: wat doet dat met je?

Opvliegers en alcohol

Alcohol ontregelt de lichaamstemperatuur. Door alcohol verwijden de bloedvaten. Hierdoor krijg je het gevoel dat je het warm hebt. Als je lichaam denkt dat het oververhit raakt, reageert het lichaam met een opvlieger. Hierdoor ga je zweten en koelt je lichaam af. Tijdens de overgang kan zelfs 1 glas alcohol al een opvlieger uitlokken en ervoor zorgen dat je ’s nachts veel zweet. 

Veel alcoholische dranken bevatten snelle koolhydraten waardoor je bloedsuiker stijgt. Het omhoogschieten van de suikerspiegel kan ook leiden tot opvliegers. 

Slecht slapen en alcohol

Als je een glas alcohol neemt voor het naar bed gaan, slaapt je eerder in. Maar je slaapt slechter door. Hierdoor neemt de kwaliteit van je slaap af. Dit is precies wat vrouwen in de overgang, die vaak al slecht slapen, niet kunnen gebruiken.

Tijdens de overgang verandert je lichaamssamenstelling. Je vetpercentage neemt toe terwijl je spiermassa afneemt. Ook de hoeveelheid vocht in je lichaam neemt af. Alcohol lost op in water. Daardoor neemt de concentratie alcohol in je bloed toe als je drinkt. Je bent dus sneller aangeschoten of dronken. Dit versterkt het negatieve effect van alcohol op de slaap.

Gewichtstoename en alcohol

Alcohol is een bron van calorieën. Het levert 7 calorieën per gram. Een glas bier (110 ml) levert 110 calorieën, een glas rode wijn (100 ml) levert 82 calorieën en een glas droge witte (100 ml) wijn 67 calorieën. Dit gaat om een standaard hoeveelheden. In het echt zijn de porties die gedronken worden vaak groter. Dranken met alcohol bevatten geen voedingsstoffen die nodig zijn om je lichaam gezond te houden. Bovendien neemt door alcohol je trek in voedsel toe. De kans is groot dat je met alcohol meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Daar kom je van aan. 

Geheugen en alcohol

Geheugen- en concentratieproblemen zijn bekende overgangsklachten. Je geheugenfunctie verandert tijdens de overgang door veranderingen in je lichaam. Je neemt minder snel informatie op en je vergeet dingen sneller. Een teveel aan alcohol heeft invloed op de frontale hersenkwabben. Deze zijn nodig voor je geheugen. Alcohol helpt niet bij het goed functioneren van je geheugen.

Verhoogde kans op ziekten en alcohol

Alcohol heeft een negatieve invloed op je gezondheid. Vrouwen lopen een hoger risico op ziekten die aan alcohol verbonden zijn. Alcohol verhoogt namelijk het risico op borstkanker. Alcoholgebruik vergroot de kans op het ontwikkelen of terugkeren van borstkanker zowel voor als na de menopauze. Ook verhoogd alcoholgebruik de kans om osteoporose te krijgen. 

Te veel alcohol leidt tot overgewicht en een vergrote buikomvang. Buikvet kan sneller leiden tot hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

De overgang en alcohol: wat is het advies?

De aanbeveling van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum is om geen alcohol te drinken. En als je toch drinkt, dan maximaal 1 glas per dag. Deze aanbeveling geldt voor iedereen en ook voor vrouwen in de overgang.

Het is misschien even wennen maar als je je gewicht en opvliegers onder controle wilt houden, drink dan geen of heel weinig alcohol. Houd het bij water, koffie en (kruiden)thee. 

Effect van (tijdelijk) stoppen met alcohol

Het is heel begrijpelijk dat als je alcohol drinkt tijdens de overgang het lijkt te ontspannen in de roerige periode waar je als vrouw doorheen gaat. Door (tijdelijk) te stoppen met alcohol doorbreek je een gewoonte en kun je kijken wat het met je doet. Je bent beter in staat om een bewuste keuze te maken om wel of geen alcohol te drinken. Hierdoor kun je beter ‘nee’ zeggen tegen alcohol. En door je alcoholgebruik te pauzeren, drink je minder alcohol. Hierdoor slaap je beter, val je af en voel je je fitter. 

Als je vaak last hebt van overgangsklachten na het drinken van alcohol zal je merken dat je klachten verminderen als je geen alcohol drinkt. We zeggen niet dat je moet stoppen met het drinken van alcohol. Jij voelt het beste aan wat goed is voor jou. 

De overgang en alcohol: Tips om geen of minder alcohol te drinken

  1. Doe mee aan Dry January. Drink in januari geen alcohol om te kijken wat het met je doet.
  2. Houd een alcoholdagboek bij zodat je inzicht krijgt wanneer je drinkt, hoeveel je drinkt en waarom je drinkt.
  3. Spreek met jezelf af op welke dagen van de week en op welk uren van de dag je niet drinkt.
  4. Spreek met jezelf af bij welke gelegenheden je niet drinkt.
  5. Maak afspraken met je partner over drinken en niet drinken.
  6. Als je een glas alcohol drinkt, zorg dan dat je er echt van geniet. Drink een glas mee en ga dan over op water. 
  7. Als je ’s avonds uit eten gaat kun je bij je glas wijn meteen een glas water bestellen. Zorg dat het glas wijn wat verder van je af staat en dat glaasje water dichterbij. Het zijn kleine dingen, maar je drinkt er wel minder alcohol door. 
  8. Haal geen alcohol in huis. Wat je niet in huis hebt drink je ook niet op.
  9. Houd het bij water, koffie en (kruiden)thee. Je kunt natuurlijk als alternatief voor alcoholvrije dranken kiezen zoals alcoholvrij bier of een mocktail. Ze bevatten dan geen alcohol maar wel veel suiker. Het zijn dus gewoon frisdranken. Drink ze dus zo min mogelijk.
  10. Zoek (online) hulp of maak een afspraak bij de huisarts.

Zou je graag ondersteuning willen bij het nemen van eigen regie en het veranderen van je leefstijl voor een vitale overgang? Kijk dan of ons individuele coaching programma, MyMeno, iets voor jou is .

Bronnen

Voedingscentrum www.voedingscentrum.nl (geraadpleegd op 20 december 2021)

Ik pas (Dry January) www.ikpas.nl (geraadpleegd op 20 december 2021)

dr. Maaike de Vries en dr. Manon Kerkhof Ook leuke meisjes worden vijftig (December 2020)

dr. Janneke Wittekoek en drs. Dorenda van Dijken Hart en hormonen (April 2021)

Een vrouw ligt te ontspannen in het gras

Ontspannen tijdens de overgang: 10 Tips

Ontspannen tijdens de overgang klinkt als iets dat ook nog moet. Door alle veranderingen heb je minder energie. Door bewust tijd vrij te maken voor ontspanning krijg je meer positieve energie. Je zit lekkerder in je vel waardoor je beter met de klachten van de overgang omgaat.

Lees Meer »