Vitaal door de Overgang

Effectieve Programma’s voor een Vitale Overgang

Ga niet op dieet, maar werk aan een gezonde leefstijl

Een vrouw kijkt heel ongelukkig naar haar bord met slechts een paar blaadjes sla en 3 tomaatjes en wil niet op dieet

Gewichtstoename tijdens de overgang

Tijdens de overgang komen de meeste vrouwen een paar kilo in gewicht aan. Dit komt onder andere door het wegvallen van het hormoon oestrogeen. Maar ook door slecht slapen, stress, weinig beweging, ongezond en te veel eten neemt je gewicht toe. En dan zijn er tijdens de overgang ook nog allerlei veranderingen op mentaal en sociaal gebied die allerlei emoties oproepen. Soms gebruiken we eten om deze emoties weg te eten. Wat de oorzaak ook is, gewichtstoename is een overgangsklacht waardoor je niet lekker in je vel zit. Ga niet op dieet, maar werk in plaats daarvan aan een gezonde leefstijl.

Niet op dieet tijdens de overgang

Een automatische reactie op gewichtstoename is om met een dieet te beginnen. Wat veel vrouwen niet weten is dat het vetweefsel in je buik ook een vorm van het vrouwelijke hormoon oestrogeen produceert. Je lichaam zorgt in de overgang bewust voor meer buikvet. Een paar kilo aankomen vind je misschien niet mooi maar het is niet erg. Het is zelfs gunstig omdat het oestrogeen je beschermt tegen de afbraak van je botten en hart- en vaatziekten.

De nadelen van diëten

Een dieet volgen doe je om af te vallen. Met willen afvallen is op zich niets mis. Maar bij het volgen van een dieet eet je minder dan je nodig hebt. En het is juist dit tekort wat er voor zorgt dat je een sterke behoefte hebt om te eten of hunkert naar specifieke voedingsmiddelen. Het leidt vaak tot overeten of eetbuien. Het elkaar afwisselen van diëten en overeten wordt ook wel het jojoën genoemd.

Diëten is niet de oplossing om op het goede gewicht te komen en te blijven. Het volgen van een dieet kent allerlei bijwerkingen waardoor het moeilijk is om een dieet vol te houden. Je kunt denken aan het continu honger hebben, voortdurend aan eten denken en een lagere energiebehoefte van je lichaam. Bij veelvuldig of heel streng diëten ligt een verstoorde relatie met eten en je lichaam op de loer.

Intuïtief eten als alternatief

Intuïtief eten is een anti-dieetmethode die is ontwikkeld door 2 Amerikaanse diëtisten. Deze methode stimuleert je om positiever over je lichaam te zijn. Het leert je ook om weer in contact te komen met je innerlijke signalen over eten zoals honger, verzadiging en voldoening. Deze manier van eten maakt een einde aan het tellen van calorieën en het volgen van diëten.

Bij intuïtief eten gaat het erom dat je leert te vertrouwen op het mogen eten als je lichaam aangeeft dat je honger hebt. Het is juist de beperking van eten, het principe van een dieet, wat ervoor zorgt dat je naar eten gaat hunkeren. Bij intuïtief eten geef je je lichaam waar het om vraagt als je honger hebt. Je kunt dan ook weer stoppen met eten als je verzadigd bent. Je eet wat je lichaam nodig heeft en dit geeft je een tevreden en voldaan gevoel. Zonder gevoelens van schuld en schaamte zoals bij een dieet vaak meespeelt.

Ga niet op dieet, maar werk aan een gezonde leefstijl

Tijdens de overgang schommelen je hormonen. En dit heeft invloed op hoe je je voelt en wat je eet. Als je je gewichtstoename tijdens de overgang wilt beperken, is het belangrijk dat je aan een gezonde leefstijl werkt. Intuïtief eten kan hier een onderdeel van zijn. Door te luisteren naar de signalen van je lichaam stem je af op de behoeftes die er in deze fase zijn. De wens om af te vallen is begrijpelijk, maar hopelijk realiseer je je na het lezen van dit artikel dat op dieet gaan je niet helpt om vitaal door de overgang te gaan.

Wil jij meer weten over het belang van een gezonde leefstijl voor jou tijdens de overgang? En zoek je ondersteuning om te leren luisteren naar wat je lichaam je vertelt? Meld je dan nu aan voor een gratis kennismakingsgesprek met Monique of Mireille van MenoActive.

Bronnen

  • Ook leuke meisjes worden vijftig. Maaike de Vries en Manon Kerkhof. 2020
  • Intuïtief eten. I’m a Foodie Publishing. Evelyn Tribole en Elyse Resch. 2021
Een vrouw ligt te ontspannen in het gras

Ontspannen tijdens de overgang: 10 Tips

Ontspannen tijdens de overgang klinkt als iets dat ook nog moet. Door alle veranderingen heb je minder energie. Door bewust tijd vrij te maken voor ontspanning krijg je meer positieve energie. Je zit lekkerder in je vel waardoor je beter met de klachten van de overgang omgaat.

Lees Meer »