Vitaal door de Overgang

Effectieve Programma’s voor een Vitale Overgang

Wereld Menopauze Dag: Oproep aan vrouwen in de overgang! Pas je leefstijl aan voor gezonde botten

joggende vrouw

Wereld Menopauze Dag wordt elk jaar op 18 oktober gehouden. Het doel van deze dag is om mensen bewust te maken van de overgang en om vrouwen te ondersteunen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren. Deze wereldwijde bewustmakingscampagne staat dit jaar in het teken van botgezondheid. Tijdens de overgang ontstaat er een tekort aan het hormoon oestrogeen waardoor osteoporose vaker voorkomt. Osteoporose komt bij vrouwen vijf keer vaker voor dan bij mannen. En leidt tot 80% van alle botbreuken. Dit beperkt vrouwen in hun dagelijks functioneren, veroorzaakt pijn en leidt tot een hoger risico op overlijden.

Bewustzijn overgang op het werk

Driekwart van de bijna 2 miljoen vrouwen in de leeftijd van 45 tot 60 jaar, de periode van de overgang, heeft een betaalde baan. Het is een nieuwe ontwikkeling dat er zo veel vrouwen die in de overgang zitten op de arbeidsmarkt zijn. Veel vrouwen, zo’n 80%, die in de overgang komen of zijn ervaren lichamelijke en/of mentale klachten. Deze klachten (zoals minder energie, burn-out klachten, stemmingswisselingen, etc.) brengt men vaak niet in relatie met de overgang. Ze verhogen wel het risico op ziekteverzuim.

MenoActive voor werkende vrouwen in de overgang

MenoActive, gelanceerd op Wereld Menopauze Dag 2021, heeft als missie om werkende vrouwen in de overgang te ondersteunen zodat zij actief aan het werk blijven. Diëtist en Vitaloog Mireille Blommaert (52) en Voedingskundige en Leefstijlcoach Monique Gerichhausen (49) zijn met MenoActive gestart omdat de overgang op het werk meer aandacht verdient. MenoActive doet dit door programma’s te ontwikkelen om vitaal door de overgang te gaan. Deze programma’s vergroten het bewustzijn over de impact van de overgang op het welzijn en het werkvermogen van zowel vrouwen als hun werkgevers. Het is voor werkgevers van belang om een menopauzevriendelijk beleid te ontwikkelen zodat vrouwen vitaal aan het werk blijven.

De overgang: de meest voorkomende oorzaak van osteoporose

De overgang verhoogt ook een aantal gezondheidsrisico’s zoals osteoporose. Osteoporose, of botontkalking, is een aandoening waarbij de botten verzwakken waardoor de kans op botbreuken toeneemt. Het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen neemt tijdens de overgang af wat de botafbraak  versnelt. De helft van de vrouwen krijgt na de menopauze (de laatste menstruatie) osteoporose. De meesten daarvan breken tijdens hun leven een bot. Botbreuken veroorzaken pijn, verminderen de mobiliteit en de functionaliteit. Angst om te vallen hangt bovendien samen met verminderde kwaliteit van leven en verhoogde sterfte. Het voorkomen van botverlies is daarom een belangrijk aandachtspunt voor vrouwen in de overgang.

Oproep aan alle vrouwen in de overgang om de leefstijl aan te passen!

Ter ere van de 11e editie van Wereld Menopauze Dag heeft de International Menopause Society (IMS) een wetenschappelijke update over de botgezondheid gepubliceerd met daarin de oproep aan alle vrouwen in de overgang om hun leefstijl aan te passen:

  1. Zorg voor een optimale calcium en vitamine D status
  2. Doe aan passende lichaamsbeweging door:
    • je botten met je eigen lichaamsgewicht te belasten
    • ook spierversterkende oefeningen te doen om je spiermassa te behouden
    • te werken aan het verbeteren van je balans
  3. Stop met roken
  4. Drink zo min mogelijk alcohol

MenoActive ondersteunt werkende vrouwen in de overgang met effectieve programma’s om te werken aan onder andere leefstijlaanpassingen (waaronder aandacht voor botgezondheid) voor een vitale overgang.​​ Wil je meer weten over de mogelijkheden? Kijk dan eens bij ons Aanbod.

Bronnen

  1. International Menopause Society. Geraadpleegd op 7 oktober 2021, www.imsociety.org/education/world-menopause-day/
  2. Hormone Health Network, Geraadpleegd op 7 oktober 2021, www.hormone.org/diseases-and-conditions/menopause/post-menopause-and-osteoporosis
Een vrouw ligt te ontspannen in het gras

Ontspannen tijdens de overgang: 10 Tips

Ontspannen tijdens de overgang klinkt als iets dat ook nog moet. Door alle veranderingen heb je minder energie. Door bewust tijd vrij te maken voor ontspanning krijg je meer positieve energie. Je zit lekkerder in je vel waardoor je beter met de klachten van de overgang omgaat.

Lees Meer »