Vitaal door de Overgang

Effectieve Programma’s voor een Vitale Overgang

Klachten van de overgang

waarschuwing voor klachten van de overgang

De meerderheid van de vrouwen heeft klachten van de overgang

Ongeveer 77% van de vrouwen heeft tijdens de overgang klachten. De andere 23% van de vrouwen ervaart geen overgangsklachten. Ervaar je geen klachten, dan is het toch belangrijk om verder te lezen. De overgang veroorzaakt namelijk ook veranderingen in je lichaam die je niet meteen merkt. Het is voor je gezondheid belangrijk om daar wel actie op te ondernemen.

Wat veroorzaakt klachten van de overgang?

In de overgang maakt je lichaam minder oestrogenen aan. Na de menopauze, als de productie van oestrogenen bijna is gestopt, ondergaat je lichaam grote veranderingen. Deze veranderingen vinden plaats in die delen van je lichaam waar oestrogenen honderden processen regelen. Dit zijn de borsten, botten, huid, bloedvaten, hersenen, vagina en blaas. Vandaar ook de veelzijdigheid aan klachten.

Een lange lijst van klachten

De lijst van klachten die bij de overgang horen is behoorlijk lang. Gelukkig heeft niet iedereen last van alle klachten. Klachten hangen wel met elkaar samen en beïnvloeden elkaar. Heb je bijvoorbeeld last van nachtweten? Dan slaap je daardoor waarschijnlijk slechter. En doordat je slechter slaapt heb je misschien ook last van concentratieproblemen. De overgang versterkt vaak ook klachten die al langer bestaan.

Vasomotore, lichamelijke en mentale klachten

Een veelgebruikte indeling is die in vasomotore, lichamelijke en psychische klachten.

Vasomotore klachten zijn opvliegers en nachtzweten. Dit zijn symptomen waar de meeste mensen aan denken als het over de overgang gaat. Het zijn typische klachten van de overgang. Dit in tegenstelling tot de atypische klachten. Atypische klachten kunnen ook andere oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan gewrichtspijn.

Een burn-out of de overgang?

Het komt veel, te veel, voor dat de overgang wordt verward met een burn-out of een depressie. Dat is niet vreemd als je bedenkt dat veel klachten hetzelfde zijn. Maar bij een verkeerde diagnose hoort ook een verkeerde behandeling. En daar is niemand mee geholpen. Daarom is het belangrijk de klachten van de overgang te herkennen en erkennen. Neem je klachten serieus. Wil je weten of jouw klachten bij de overgang passen? Doe dan hier de MenoScan.

Gezondheid op de lange termijn

Het is heel prettig als je geen overgangsklachten hebt. Niet alle gevolgen van de overgang op de gezondheid zijn echter direct merkbaar. Door het wegvallen van de oestrogenen veranderen er ook dingen in je lichaam die zich pas later aandienen.

Er zijn twee aandoeningen die speciale aandacht vragen. Ook al heb je geen klachten dan is het toch belangrijk om actie te nemen. Leefstijl aanpassingen helpen je om gezond en vitaal door de overgang te gaan.

1. Hart- en vaatziekten

Oestrogenen beschermen je bloedvaten tegen beschadiging. Ze gaan ontstekingen tegen en kunnen voorkomen dat slagaderverkalking verergert. Na het wegvallen van de oestrogenen tijdens de menopauze nemen hart- en vaatziekten bij vrouwen iets sneller toe. Daar merk je niets van totdat de aandoening zich openbaart, bijvoorbeeld door een hartinfarct. Het is belangrijk om met een gezonde leefstijl goed voor je hartgezondheid te zorgen.

2. Osteoporose

Het lage niveau van oestrogenen zorgt er na de menopauze voor dat de botafbraak veel sneller gaat. De botdichtheid neemt sneller af dan voor de menopauze. Het risico op botbreuken neemt toe. Ook daar merk je niets van totdat je iets breekt. Lees hier welke leefstijl aanpassingen je kunt maken om je botten gezond te houden.

Klachten verschillen per fase van de overgang

De eerste klachten van de overgang kun je al krijgen als je nog gewoon menstrueert. Er zijn wel verschillen in klachten in de verschillende fases van de overgang. [LINK naar blog fases van de overgang].

Perimenopauze – De perimenopauze is een fase waarin je menstruatiepatroon begint te veranderen. Soms gaat dat samen met heel veel bloedverlies. Opvliegers en nachtzweten komen in deze fase ook regelmatig voor. Met als gevolg vaak ook slapeloosheid en als gevolg daarvan vermoeidheid, prikkelbaarheid en stemmingswisselingen. Vaak heb je dan nog niet door dat de overgang begonnen is.

Postmenopauze – De aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en osteoporose dienen zich vaak pas in deze fase aan. Het zijn de lange termijneffecten als gevolg van het gebrek aan oestrogenen. Haaruitval en meer haargroei in het gezicht, buik, rug of borst komen in deze fase ook meer voor. Net als drogere ogen en een droge vagina.

Meer kans op ernstige klachten van de overgang

Je loopt een grotere kans om last te hebben van ernstige klachten van de overgang als je:

  • familie ook al bekend is met ernstige overgangsklachten
  • last hebt van PMS (Pre Menstrueel Syndroom)
  • psychische problemen hebt/had
  • overgewicht of ondergewicht hebt
  • gevoelig bent voor chronische stress
  • aanhoudend te weinig slaapt of slaapproblemen hebt

Wat kun je zelf doen om je klachten te verminderen?

Het is vooral geluk hebben als je geen overgangsklachten hebt. Toch kun je ook zelf actief aan de slag om je klachten van de overgang te verminderen. Aanpassingen in je leefstijl en je mindset helpen je om lekkerder in je vel te zitten.

5 Tips voor een gezonde leefstijl die helpen je klachten te verminderen

  • Stop met roken
  • Drink geen of zo weinig mogelijk alcohol
  • Ontspan regelmatig en leer omgaan met stress
  • Eet gezond met zo weinig mogelijk suikers
  • Zorg voor een goede nachtrust

Ook het nemen van eigen regie is belangrijk. Wat is belangrijk voor jou? En welke aanpassingen kun jij maken om zo goed mogelijk met je klachten om te gaan? Denk aan flexibele werktijden zodat je ’s ochtends iets langer kunt blijven liggen na een slechte nacht.

Het kan een hele opgave lijken om naast je drukke leven ook nog iets aan je klachten te doen. Misschien weet je niet waar je moet beginnen. Zou je graag ondersteuning willen bij het nemen van eigen regie en het veranderen van je leefstijl voor een vitale overgang? Kijk dan of ons individuele coaching programma, MyMeno, iets voor jou is.

Bronnen

  • Herman Depypere. Menopauze menostart. Tips & tricks om baas te blijven over je lichaam
  • dr. Maaike de Vries & dr. Manon Kerkhof. Ook leuke meisjes worden vijftig
Een vrouw ligt te ontspannen in het gras

Ontspannen tijdens de overgang: 10 Tips

Ontspannen tijdens de overgang klinkt als iets dat ook nog moet. Door alle veranderingen heb je minder energie. Door bewust tijd vrij te maken voor ontspanning krijg je meer positieve energie. Je zit lekkerder in je vel waardoor je beter met de klachten van de overgang omgaat.

Lees Meer »