Vitaal door de Overgang

Effectieve Programma’s voor een Vitale Overgang

Ben ik in de overgang? De 3 belangrijkste aandachtspunten

Je goed voorbereiden op je overgang is heel belangrijk. Dit helpt je namelijk om vitaal door de overgang te gaan. Het geeft je ook ruimte voor persoonlijke groei tijdens deze periode. Maar wat zijn de 3 belangrijkste aandachtspunten om de vraag ‘Ben ik in de overgang?’ te kunnen beantwoorden?

1 – Je leeftijd

Je leeftijd geeft je een eerste idee. De overgang begint tussen je 40e en 60e jaar. Gemiddeld zijn vrouwen 46 jaar als de overgang begint. Dit is misschien al veel eerder dan je zou denken. Of wilt denken. Want veel vrouwen denken dat de het iets is voor vijftigers. Niet alleen dus!

Nu bestaat er ook een vervroegde overgang. Dit komt voor bij 1 op de 100 vrouwen jonger dan 40 jaar. Denk je dat dit bij jou het geval is? Neem dan contact op met je huisarts.

Als je de leeftijd ervoor hebt en antwoord wilt op je vraag, lees dan vooral verder.

2 – Veranderingen in je menstruatie

Je kunt gaan letten op je menstruatiecyclus. Hoe regelmatig is deze nu? Hoelang duurt mijn menstruatie in vergelijking met eerst? Hoeveel bloed verlies ik en is dit verandert?

Een verandering in je menstruatiepatroon is vaak een eerste teken dat je hormonen aan het schommelen zijn. Je menstruatie wordt onregelmatiger, met kortere of juist langere tijd tussen twee menstruaties in. Een andere verandering is dat je langer of juist korter menstrueert dan je normaal deed. Ook kun je erger menstrueren en meer bloed verliezen. Maar bij sommigen wordt het bloedverlies juist minder.

Ook kunnen de klachten die je normaal hebt rondom je menstruatie zoals rugpijn, buikpijn of hoofdpijn veranderen. Ze kunnen verergeren, minder erg worden of voor het eerst optreden.

Wat er verandert aan je menstruatie is dus voor elke vrouw weer anders. Maar als je menstruatie verandert vergeleken met hoe het eerst was, dan is dit een teken dat het begonnen is. Je kunt dus ook al in de overgang zijn als je nog menstrueert.

Als je dit gelezen hebt en denkt dat je in de overgang bent, lees dan vooral verder.

3 – Klachten van de overgang

Fijn als je nu de vraag ‘Ben ik in de overgang?’ al beter voor jezelf kunt beantwoorden. We hebben het belangrijkste aandachtspunt voor het laatst bewaart. Namelijk het herkennen van de klachten van de overgang.

Zijn mijn klachten overgangsklachten? Deze vraag vinden veel vrouwen lastig. En dat snappen we. Zo zijn er klachten die echt bij de overgang horen. Je kent ze vast wel, opvliegers en nachtzweten. Maar er zijn ook heel veel klachten die bij de overgang horen, maar ook los van de overgang voorkomen. Denk aan slaapproblemen of gewrichtspijnen.

Om jou te helpen bij het beantwoorden van de vraag ‘Ben ik in de overgang?’, hebben we de MenoScan gemaakt. De MenoScan is een check op overgangsklachten. Het is een lange lijst van alle overgangsklachten. De MenoScan is gebaseerd op de Greene Climacteric Scale. Deze wordt ook door artsen en wetenschappers gebruikt.

Dus wil je weten of je in de overgang bent? Doe dan nu de MenoScan. Haal meer uit de MenoScan! Maak een afspraak met ons om de uitslag van de MenoScan te bespreken en om voor jou een persoonlijk advies te maken.

Bronnen

Een vrouw ligt te ontspannen in het gras

Ontspannen tijdens de overgang: 10 Tips

Ontspannen tijdens de overgang klinkt als iets dat ook nog moet. Door alle veranderingen heb je minder energie. Door bewust tijd vrij te maken voor ontspanning krijg je meer positieve energie. Je zit lekkerder in je vel waardoor je beter met de klachten van de overgang omgaat.

Lees Meer »