Vitaal door de Overgang

Effectieve Programma’s voor een Vitale Overgang

Waarom je aankomt tijdens de overgang

De overgangskilo’s zijn een veelgehoorde klacht. Misschien niet een klacht waardoor je lichamelijke pijn hebt of je minder goed functioneert. Maar het kan wel pijn doen om je lichaam te zien veranderen en dit kan ervoor zorgen dat je minder lekker in je vel zit. Vrouwen die altijd konden eten wat ze wilden zonder aan te komen, ontdekken hoe het is om dat niet meer te kunnen. En de vrouwen die hun hele leven al aan het opletten zijn, hebben het gevoel nu helemaal niets meer te kunnen eten. Maar hoe komt het eigenlijk dat aankomen tijdens de overgang?

1. Schommelende hormonen

De overgang begint met het schommelen van je vrouwelijke hormonen waaronder oestrogeen. De productie van oestrogeen in je eierstokken neem langzaam af. Maar je lichaam heeft nog wel oestrogeen nodig om fit en gezond te blijven. Je lichaam gaat vet rondom de buik aanmaken In deze vetcellen wordt testosteron omgezet in oestron, een vorm van oestrogeen.

Ook je bijnieren helpen een handje. Ze maken een zwakke vorm van oestrogeen, adrostenolon, aan. Je bijnieren maken ook stress hormonen. Dit zijn cortisol en adrenaline. Als je een druk en stressvol leven leidt, hebben je bijnieren het al druk en dan moeten ze ook nog oestrogeen gaan maken. Als de aanmaak van het benodigde oestrogeen in de bijnieren hapert, zet je lichaam vol in op het buikvet.

Dit is allemaal heel knap van het lichaam. Maar dit betekent wel dat zo lang je tijdens de overgang gestrest bent, je zal aankomen. Het advies is dus om eerst je stress aan te pakken om gewicht te kunnen verliezen.

2. Heftige emoties

Tijdens de overgang ervaar je misschien ook meer spanningen en heftige emoties dan daarvoor. Stemmingswisselingen zijn een bekende overgangsklacht. Je hebt een korter lontje, huilbuien of woede-uitbarstingen. Je lichaam maakt ook minder van het hormoon oxytocine aan. Hierdoor heb je minder zin om te zorgen. Toch wordt er nog vaak een beroep op je gedaan. De heftige emoties en de ervaren druk geeft je stress. En stress leidt vaak tot emotie eten.

Alle emoties die langskomen putten je uit en geven je stress. Je eetpatroon is daardoor misschien meer verandert dan je doorhebt. Bij emotie eten is het vaak ongezond eten waar je je tot aangetrokken voelt. Veel vet, zout en suiker. Het is onvermijdelijk dat je aankomt door deze snacks. Met als gevolg: aankomen tijdens de overgang. Om gewicht te verliezen is het ook hier belangrijk om eerst de oorzaak aan te pakken.

3. Minder bewegen

De overgang kost veel energie en kan je uitputten. Je hebt weinig fut. Om de energie op te brengen om te ‘moeten’ sporten is een hele uitdaging. Je bent blij dat je eindelijk even op de bank kan crashen. Door alle veranderingen van je lichaam komt het ook voor dat je zelfbeeld minder wordt. Je hebt minder vertrouwen in je lichaam of je bent er minder blij mee. Een verlaagd zelfbeeld maakt het soms lastig om te bewegen.

Er zijn ook allerlei overgangsklachten waardoor bewegen minder makkelijk is. Denk aan het niet goed meer kunnen ophouden van je plas als je rent of springt. Dit ongewilde urineverlies (inspanningsincontinentie) belemmert je in het sporten. Gewrichtsklachten zijn ook een veel voorkomende overgangsklacht die je kunnen beperken bij het sporten.

Bewegen zorgt vaak maar voor een paar kilo gewichtsverlies. Het is dus niet de oplossing om af te vallen. Toch is bewegen heel belangrijk om aankomen tijdens de overgang te voorkomen. Door te bewegen ervaar je minder stress, voel je je energieker en slaap je beter. Dit zijn allemaal voordelen die je helpen om op gewicht te blijven. Je krijgt ook meer en sterkere spieren door regelmatig te bewegen. Blijven bewegen of meer gaan bewegen is een perfecte ondersteuning om niet aan te komen tijdens de overgang.

4. Ongezonde leefstijl

Een ongezonde leefstijl kan er voor zorgen dat je aankomt tijdens de overgang. Onder leefstijl vallen naast bewegen ook voeding roken, alcohol, , slaap en ontspanning.

  • Voeding

Het is logisch dat je voeding een grote rol speelt bij het behoud van je gewicht. Door het ouder worden heb je steeds minder energie nodig. Dit komt vooral doordat je steeds minder spieren krijgt die energie verbruiken. Als je blijft eten wat je altijd al at, maar niet meer gaat bewegen zul je waarschijnlijk te veel eten. Ook al is het maar een beetje teveel, op de lange duur kom je hiervan aan.

  • Roken

Roken remt je eetlust. Als je stopt, zul je in het begin meer honger ervaren. De angst om aan te komen is voor veel rokers een reden om het stoppen uit te stellen. Toch is stoppen met roken het grootste cadeau dat je je gezondheid kunt geven. Roken vergroot de kans op verschillende ziektes en verergert je overgangsklachten. Door een gezonde leefstijl houd je je gewicht op peil.

  • Alcohol

Door alle uitdagingen van de overgang ben je misschien meer alcohol gaan drinken. Alcohol is een bron van calorieën en dranken met alcohol bevatten geen voedingsstoffen die je lichaam gezond houden. Bovendien neemt door alcohol je trek om te eten toe. De kans is groot dat je met alcohol meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Daar kom je van aan.

  • Slaap

Hoe slaap je? Slaapproblemen komen vaak voor tijdens de overgang. Slecht slapen verstoort de hormonen die je eetlust regelen. Herken je dat je na een slechte nacht veel meer behoefte hebt aan vet, zoet of zoute snacks? Slecht slapen leidt ook tot stress. Stress hoe je ondanks je slechte slaap de dag goed doorkomt. Of stress of je vannacht wel goed zult slapen.

  • Ontspanning

Voldoende ontspanning is ook erg belangrijk voor een gezonde leefstijl. Het helpt je om weer op te laden. Het geeft rust en zelfvertrouwen.

Om gewichtstoename te voorkomen is het belangrijk om aandacht te geven aan al deze aspecten van je leefstijl.

Blij met je gewicht

Aankomen tijdens de overgang wordt veroorzaakt door je schommelende hormonen, je emoties die alle kanten opgaan, minder bewegen, tragere stofwisseling en een ongezondere leefstijl. Stress speelt een belangrijke rol bij al deze oorzaken. Het is dus van belang goed met stress om te gaan of te leren omgaan, voldoende te bewegen, gezond te eten, regelmatig te ontspannen en te zorgen voor voldoende rust. Maar ook zonder een stressvol leven is het een uitdaging om in de overgang op gewicht te blijven.

Wil jij ook weer blij worden met je gewicht? Maak dan nu een afspraak met Mireille of Monique voor een gratis 20 minuten adviesgesprek. Samen kijken we hoe jij weer blij wordt met je gewicht.

Bronnen

  • De overgang. Het no-nonsense handboek. José Rozenbroek en Jos Teunis
  • The Happy Menopause. Smart nutrition to help you flourish. Jackie Lynch
  • Ook leuke meisjes worden vijftig. Maaike de Vries en Manon Kerkhof
Een vrouw ligt te ontspannen in het gras

Ontspannen tijdens de overgang: 10 Tips

Ontspannen tijdens de overgang klinkt als iets dat ook nog moet. Door alle veranderingen heb je minder energie. Door bewust tijd vrij te maken voor ontspanning krijg je meer positieve energie. Je zit lekkerder in je vel waardoor je beter met de klachten van de overgang omgaat.

Lees Meer »